Jeg har læst og anmeldt bogen “Indre kamp” af Cecilie Vahl.

Bogen “Indre kamp” er modtaget til anmeldelse.

Fakta om bogen:
Titel: Indre kamp
Forfatter: Cecilie Vahl
Udgivelsesdato: 30. marts 2021
Forlag: Skriveforlaget

Da Cecilie Vahl melder sig til værnepligt på Bornholm, er hendes eneste motivation at nå det mål, hun altid har drømt om: at bliver Mariner. Men Cecilie går en hård rejse med stor sårbarhed, mange skuffelser og bristede drømme i møde. Hvis hun skal nå sit mål, handler det om, at hun må vende modgang til styrke og lære at kontrollere sin sygdom under de mange psykiske og fysiske prøvelser, som Forsvaret byder på…

Indre kamp er en intens skildring af, hvordan det opleves at være ung kvinde inden for det danske militærsystem, og af, hvordan det føles at stå ansigt til ansigt med en fremmed og uforståelig sygdom, Cecilie fortæller gribende om kampen med sin bipolare lidelse og om den barske oplevelse, hvor hun pludselig befinder sig i en livstruende tilstand.

Jeg læste bogen på en aften. Den er velskrevet og fortæller i et let sprog om Cecilies indre kamp. Hun er en sej pige, som virkelig har kæmpet sig op fra bunden af et sort hul. Og at hun så skriver en bog om hendes sygdom, som kan være ret tabubelagt er endnu stærkere. Cecilies historie viser, at på trods af en psykisk diagnose kan man godt sætte sig store mål OG nå dem, det kræver “bare” at man lærer at kontrollere sin sygdom.

Det gør mig glad helt ind i hjertet, når jeg læser succeshistorier om personer med en psykisk diagnose. Begge mine drenge har diagnosen ADHD, og det giver dem i lighed med Cecilie en del koncentrationsbesvær. Og jeg har da tænkt over hvad det vil betyde for mine drenges fremtid. Derfor varmer det mit moderhjerte, at der findes gode historier, som er med til at nedbryde tabuet.

En sætning jeg hæftede mig særligt ved var “Jeg skulle lære at elske lyden af mine fødder gå væk fra noget, der ikke gavnede mig, for det sværeste var ikke at fortsætte – det sværeste var at sige stop”. Og det er egentlig en læring vi alle kunne blive bedre til. Nemlig at lytte til os selv og vores mavefornemmelse, og kun sige ja og fortsætte med de ting, der gavner os i sidste ende.

Cecilie, jeg synes din bog er super god, og jeg vil klart anbefale andre at læse den. Jeg synes, det er vigtigt at alle får en bredere forståelse af hvad de psykiske diagnoser kan være og vide, at man godt kan have et normalt liv alligevel.

Jeg er dybt imponeret af at Cecilie klarede værnepligten, for det er virkelig hårdt. Jeg var selv 1,5 time på forhindringsbanen på Almegårds kaserne i tirsdags, og jeg er stadig øm i hele kroppen. Så jeg er fuld af respekt over for alle som har klaret det, og når man så har en ekstra indre kamp er man bare sej!

Du kan finde og læse mine andre boganmeldelser her.

Følg mig på Bloglovin’, Pinterest, Facebook og Instagram