Bogen “Veninder” er modtaget til anmeldelse.

Forlag: Trykværket

Fra bogens bagside læses:
“Det siger jeg jo ikke for at være ond,” tilføjer Siri, da Mona ikke svarer. “Men som veninder skal man kunne sige sådan noget til hinanden.”
“…”
“Ikke? Det er da det, man har veninder for. Hvis jeg ikke skal sige det til dig, hvem skal så?”
“Hvis jeg havde sagt det på det tidspunkt, så var du bare blevet fornærmet, og jeg ville ikke ødelægge ferien,” forklarer Siri. “Heller ikke for dig.”

Siri og Mona bliver venner i en ung alder og holder i hinanden livet igennem. Men hvad vil det egentlig sige at være veninder? Siri og Mona finder frem til, at veninder er noget, der befinder sig midt imellem at være kærester og søskende. Men vil det sige, at man kan forvente at føle sig tæt med sin veninde livet igennem? Vil din veninde altid forstå dig og se dig, og vil hun være en garanti for, at du aldrig kommer til at føle dig ensom?

Veninder er en fortælling om to kvinder, der i perioder er meget sammen og i perioder glider fra hinanden, men de slipper aldrig hinanden helt. Anne-Pia Jørgensens skildring af venindeforholder er fortalt så nøgent og åbent i en spillevende dialog, at læseren gennem fortællingen inviteres til at genkende sin egen relation til en veninde og til at reflektere over venskabets kompleksitet.

Min anmeldelse

Denne fine roman går lige i hjertet. Den er så bevægende og viser præcist hvad et venskab indeholder. Følelserne, ærligheden og ikke mindst kærligheden til hinanden. De mange skift i historien viser fint, hvordan relationen skifter gennem livet. Og det får mig virkelig til at reflektere over mine egne venskaber og hvordan de har udviklet sig i tidens løb.

Jeg er heldig at have en god håndfuld veninder, som jeg kender tilbage fra studietiden. Og jeg kan virkelig nikke genkendende til at venskabet ændrer sig, og i perioder har vi mere kontakt end andre. Samtidig kan jeg se at de veninder jeg har, virkelig er dem, som jeg kan være 100% ærlig med. De kender mine følelser og er der for mig, når jeg har det svært/hårdt.

Jeg kan varmt anbefale denne fine bog, som virkelig giver stof til eftertanke og refleksion. Faktisk giver den mig lyst til at række ud til mine veninder, bare lige for at sige “Jeg er her!”

Hvis du mangler at bestemme dig for, hvilken bog du skal læse i sommerferien, kan du dykke ned i mine mange anmeldelser lige her. Jeg har flere bøger liggende klar til læsning og anmeldelse, så jeg kan love der kommer flere anmeldelser de kommende uger.

Følg mig på Bloglovin’PinterestFacebook og Instagram