Græskarpandekager

7. oktober 2022 0 Af Kreative Pips

I september var jeg i USA, og den sidste morgen tog jeg ud og spiste morgenmad. På hotellet bestod morgenmaden af havregrød eller tørre bagels, så den sidste dag ville jeg ud og have pandekager. Jeg kunne ikke bestemme mig helt, så jeg endte med at få både chokoladepandekager og nogle lækre vafler med friske blåbær. Det var så lækker en afslutning på en uges arbejdstur i USA. På restauranten stod der et kort med græskarpandekager, så der fik jeg ideen til at lave lidt græskartema her på bloggen i oktober.

Temaet blev indledt med de her græskarmuffins, som varmt kan anbefales. Især Oliver har spurgt om jeg snart bager dem igen.

To dage om ugen er mine to ældste drenge til håndbold, og det betyder oftest at vi spiser rugbrød til aftensmad. De træner lige omkring spisetid. De træner i en anden by, så en af os kører selvfølgelig drengene. Men det betyder vi er er lidt hjemme på skift. Så jeg forsøger, at vi alligevel kan nå at sidde sammen alle seks og hygge lidt inden. Og fordi drengene jo skal træne, skal der også være næring og fylde i maden. Den her nærende eftermiddagssnack var et stort hit hos alle drengene. Det tog mig to forsøg at ramme de her græskarpandekager, som drengene spiste med stor appetit. Heldigvis havde vi stadig lidt hindbær tilbage i haven.

Græskarpandekager

Ret Snack
Køkken Amerikansk, Dansk

Ingredienser

• 2,5 dl havregryn
  • 1,5 dl græskarmos (se forklaring i link til græskarmuffins)
  • 2 dl mælk
  • 1 dl hvedemel
  • 0,5 tsk BRUNT bagepulver
  • 2 æg
  • 1 spsk olie

Sådan gør du

• Havregrynene udblødes i mælk og græskarmos i 10 minutter.
  • Resten af ingredienserne (pånær olien) blandes i skålen.
  • Olien blandes i til sidst, og det gør at jeg ikke behøver bruge fedtstof på panden.
  • Pandekagerne bages på en blinispande. Pas på de ikke bliver for tykke og dermed er sværere at få bagt færdigt.
  • Spis dem med det samme med flormelis, chokoladesauce og lidt friske bær.
Keyword Halloween

Jeg har også overvejet, om pandekagerne kan laves med æblemos i stedet for og så måske et strejf kanel. Det kunne vist også være et hit hos mine drenge.

Hvad bruger I som eftermiddagssnack hjemme hos jer?